00187 - Sound Education

Academic Year 2013/2014

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in EDUCATOR IN CHILDHOOD SOCIAL SERVICES (cod. 0994)

Learning outcomes

The course aims to provide basic musical competences and theoretical/methodological tools for activities with sounds and music in nurseries and pre-schools, as well as operative tools for sound education training.

Course contents

Contents:

1. The educator's “musical” professional profile

  • · Basic, technical/professional, cross-disciplinary skills
  • · Social representation of music by nursery teachers

2. BAsic competences

  • understanding music
  • making music
  • audition
  • musical repertoires
  • musical self-biography

3. Auditory perception and development of musicality in early childhood

  • · Prenatal stage
  • · Babbling, baby-talk, vocal structure of Self
  • · Vocal scheme and body scheme
  • · Sensory and motor exploration: voice, body, objects
  • · Musical interaction between children/adults and between peers

4. Children's musical "conducts" in their daily routine

  • · Meals
  • · Changing
  • · Sleeping
  • · Free play

5. Vocal interaction among peers in the nursery

  • overview and research
  • grid of observation
  • voice and gesture

6. Planning: training as a first stage in professionalization

  • Organisation of spaces and materials
  • Observation of children's sound and musical conducts
  • Role of educator and intervention strategies
  • Experiences of action-research
  • Documentation

Readings/Bibliography

Bibliography for students attending course:

Bibliografia frequentanti:

A.R. Addessi, 2010. Una indagine empirica sui saperi musicali impliciti degli studenti di Scienze della Formazione di Bologna. In Addessi et Al. (a cura di), Con-scientia musica. Contrappunti per Rossana Dalmonte e Mario Baroni. LIM: Lucca, pp. 427-450.

A.R. Addessi & S. Young (a cura di )(2009). MERYC2009. Proceedings of the 4th Conference of the European Network for Music Educators and Researchers of Young Children. Bologna: Bononia University Press (un saggio a scelta dello studente)

A.R. Addessi (a cura di)(2008), Educazione al Sonoro nella prima infanzia. Numero monografico della Rivista Infanzia, n. 2 aprile.

A.R. Addessi, C. Pizzorno, E. Seritti (cur.)(2007). Musica 0-3. Atti del Convegno della Società Italiana di Educazione Musicale, Modena, 10 marzo 2007. EDT, Torino (CdRom allegato alla rivista "Musica Domani", settembre 2007).

Addessi A.R. (2009). The musical dimension of daily routines with under-four children during diaper change, bedtime and free-play. In B. Ilari & C. Gluschankof (Eds), Music in the early years: research, theory and practice, Special Issue of Early Child Development and Care, 179/6, pp. 747-768.

Ferrari, L., Addessi, A.R. (2009). I "gesti vocali" al nido: interazioni tra pari. In M. Baroni (a cura di), L'insegnamento come scienza. Ricerche sulla didattica della musica. LIM, Lucca, pp. 51-66.

Imberty M. (2000), "Il ruolo della voce materna nello sviluppo musicale del bambino", Musica Domani, XXX/114, pp. 4-10.

Further reading suggestions will be communicated during the course.

In order to qualify for the exam, students must attend at least 54 hours out of 60 (or 50 hours with supplementary reading/activities agreed with lecturer).


Bibliography for students not attending the course:

A.R. Addessi, 2010. Una indagine empirica sui saperi musicali impliciti degli studenti di Scienze della Formazione di Bologna. In Addessi et Al. (a cura di), Con-scientia musica. Contrappunti per Rossana Dalmonte e Mario Baroni. LIM: Lucca, pp. 427-450.

A.R. Addessi & S. Young (a cura di )(2009). MERYC2009. Proceedings of the 4th Conference of the European Network for Music Educators and Researchers of Young Children. Bologna: Bononia University Press  (un saggio a scelta dello studente)

A.R. Addessi (a cura di)(2008), Educazione al Sonoro nella prima infanzia. Numero monografico della Rivista Infanzia, n. 2 aprile.

A.R. Addessi, C. Pizzorno, E. Seritti (cur.)(2007). Musica 0-3. Atti del Convegno della Società Italiana di Educazione Musicale, Modena, 10 marzo 2007. EDT, Torino (CdRom allegato alla rivista "Musica Domani", settembre 2007).

Baroni, M. (2004). L'orecchio intelligente. Guida all'ascolto di musiche non familiari, LIM, Lucca. (solo il Capitolo II e 5 Schede di ascolto a scelta dello studente).

Ferrari, L., Addessi, A.R. (2009). I "gesti vocali" al nido: interazioni tra pari. In M. Baroni (a cura di), L'insegnamento come scienza. Ricerche sulla didattica della musica. LIM, Lucca, pp. 51-66.

Imberty M. (2000), "Il ruolo della voce materna nello sviluppo musicale del bambino", Musica Domani, XXX/114, pp. 4-10.



One text chosen from the following:

Addessi A.R. (2009). The musical dimension of daily routines with under-four children during diaper change, bedtime and free-play. In B. Ilari & C. Gluschankof (Eds), Music in the early years: research, theory and practice, Special Issue of Early Child Development and Care, 179/6, pp. 747-768.

Delalande F. (1993), Le condotte musicali, Clueb, Bologna, pp. 37-84; 151-178.

Delalande, F. (cur)(2009). La nascita della musica. Franco Angeli, Milano.

Imberty, M. (2002). Il bambino e la musica. In Enciclopedia della Musica, vol. II, Einaudi.

Mazzoli F., Sedioli A., Zoccatelli B. (2003), I giochi musicali dei piccoli, Edizioni Junior, Bergamo.

Tafuri, J. (2006). Nascere musicali. EDT, Torino.



Assessment methods


Teaching tools


Office hours

See the website of Anna Rita Addessi